Tiedostot - 3-6 luokat -otsakkeiden alta löydät opettajien itse tekemiä materiaaleja. Linkkipankista löydät pedagogisia malleja ja paljon muuta hyvää materiaalia niin TVT:n käytön kuin muunkin opetuksen tueksi.

Ole hyvä ja käytä!

Laita hyvä kiertämään ja lataa tänne myös omia oivalluksiasi muiden käyttöön! 

Vasemmalta valikosta Tiedostopankki pääset  tallettamaan materiaalia. Luo artikkeli- sivulle voit kirjoittaa vinkkejä omista kokemuksistasi ja jakaa uusia ideoita ja linkkejä!  

 

3-6 -linkit on jaettu seuraavasti:

Lue lisää

  

Tähän ikkunaan syntyy tekstiä, joka tallettuu artikkeliksi.

Onko runojen opettaminen vierasta tai hankalan tuntuista? Helmi Sallinen on luokanopettajanopinnoissaan 2014 luonut Puno runo -opetuspaketin. Jakso rakentuu pikkuhiljaa kohti oman runon tekemistä ja runon tulkintaa. Paketti sisältää myös jonkin teoreettista tietoa kielen kehityksestä & kuvauksen juuri Helmin pitämästä runojaksosta, myös periaatteessa valmiit tuntisuunnitelmat, esimerkit ja tehtäviä runojen käsittelyä varten. 
Sovellettavissa kaikille alakouluikäisille, ja miksei vanhemmillekin, jos vähän esimerkkejä muokkaa. 

Puno runo-opetuspaketti löytyy täältä materiaalipankista Alkuopetuksen äidinkielen tiedosto- kansioista.

Lataa sieltä käyttöösi. Hyvä paketti!

 

http://www.sumdog.com/teacher

Mikä ja miten, linkkejä löytyy. Tässä yhden innostuneen opettajan blogipäivitys siitä, miten haukku sujuu.

Hetkiä alakoulussa

 

Prezit ovat kivoja esitysgrafiikoita. Ainakin vähän erilaisia verrattuna perinteisiin powerpointeihin. Voit täällä jakaa halutessasi tekemäsi prezin laittamalla tietenkin suoran linkin siihen tai upottaa se artikkeliin: [prezihm]url-osoite tähän[/prezihm] Huom! url-osoite ei saa hakasulkeiden sisällä artikkelissa olla linkki, pitää olla tavallista tekstiä. Pura linkki pois, jos se sellaiseksi on mennyt.

 

Teimme kolmasluokkalaisten kanssa Kirje kuulle- laulusta yksinäisen ketunpojan kuvan. Hyviä kettupohjia on internet tulvillaan. Pinterestin kautta hakusanalla kettu aukeaa jo melkoinen ideoiden virta.

Kuvataiden työn lomassa oppilaat vuorotellen kävivät kirjoittamassa muutaman lauseen tarinan suoraan gr-koodi-generaattorin ikkunaan. Sen jälkeen loimme koodin ja koodikuvake siirrettiin talteen Word-tiedostoon. Vaati kylläkin kuvan tallettamisen ensin kuvakansioon ja sieltä sitten dokumenttiin. Dokumenttiin kirjoitettiin kunkin oppilaan nimi ja sen alle sitten qr-koodin kuva. Dokumentti tulostukseen, sakset käteen ja lappuset kuvataidetyön oikeaan alakulmaan. Siitä sitten aukeaa taiteilijan syvempi näkemys aiheeseen. Kiva työ!

http://www.qr-koodit.fi/generaattori

 

Qr- koodin luominen

Rastit tehty, kuvat vielä maastoon tai ....

Kuva Kaisa Vähätalo, Parkano

 

10628635 10152733364514241 4953936892009490174 o

Selfiesuunnistus. Anna oppilaille pareittain kartta, johon on merkitty rastipaikat. Paikalle päästyään oppilaat ottavat ryhmästään selfien, niin että taustasta näkyy oikea paikka. Opettajalle helppo järjestää, oppilaille innostava ja samalla nykyteknologiaa hyödyntävä tapa suunnistaa.